:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?

„Czy ścieżka rowerowa służy do jazdy rowerem, czy do prowadzenia roweru?” [OPINIE]

Portal osielsko 25/07/2016 13:06

Ostatnio opisywałem „drogę rowerową” w Niemczu biegnącą wzdłuż ulicy Bydgoskiej na odcinku od ulicy Jeździeckiej do Słowackiego. Ależ zrobił się szum na forum eOsielsko ☺ (Więcej na temat „drogii rowerowej” wzdłuż ulicy Bydgoskiej przeczytasz tuta). Tym razem chciałbym podzielić się swoimi uwagami na temat drogi rowerowej prowadzącej również wzdłuż ulicy Bydgoskiej, lecz tym razem od skrzyżowania (ronda) z ulicą Słowackiego do Żołędowa

 

Ścieżka nadaje się do przbudowy lub likwidacji

Bardzo dobrze, że mój poprzedni tekst wywołał tyle komentarzy, bo wnioski są niestety smutne. Ścieżka nadaje się jedynie do gruntownej przebudowy lub do likwidacji. Jest niebezpieczna, wąska i korzystają z niej chyba tylko osoby jeżdżące na rowerze do sklepu i na pocztę oraz rodzice z małymi dziećmi. Dla osób jeżdżących szybciej i odbywających dłuższe wycieczki pozostaje jazda po jezdni.

 

To najważniesza trasa rowerowa

To może dziwne, że po raz kolejny skupiam się tylko na tej jednej ulicy, ale jest to najważniejsza trasa rowerowo-kolarska w naszej gminie, mająca na dodatek charakter tranzytowy pomiędzy Bydgoszczą/Myślęcinkiem a np. Borównem, Samociążkiem itp. No i jest to trasa, która – przynajmniej teoretycznie – istnieje. Bo innych dróg rowerowych u nas jak na lekarstwo.

 

Ale do rzeczy…

Analizowany odcinek drogi – jak wspomniałem powyżej – zaczyna się od ronda, czyli od skrzyżowania ulic Bydgoskiej i Słowackiego. Pierwszym i podstawowym problemem jest to, że na rondzie drogi rowerowej w ogóle nie ma. Przez rondo rower można jedynie przeprowadzić. 

W takiej sytuacji pojawia się oczywiste pytanie – jaki jest sens budowania dróg, bez zachowania ich spójności, gdzie poszczególne odcinki trasy nie łączą się w jedną całość? To zwykła głupota, czy celowe działanie?

Odpowiedź rowerzystów i kolarzy na to pytanie jest bardzo prosta – większość z nich jeździ ulicą.

joomplu:7879

 

Ścieżka rowerowa zaczyna się kilkanaście metrów dalej i jest obarczona wszystkimi grzechami, które można sobie wymarzyć:

Jest zbyt wąska – na szerokości ok. 1,20 m zmieścić się muszą zarówno rowerzyści jak i piesi, Jest zbudowana z kostki brukowej, co – wg mojej wiedzy – jest droższe od drogi asfaltowej, niszczy znacznie bardziej opony rowerowe, zwiększa ilość energii potrzebnej do jazdy rowerem… joomplu:7880

 

O kolejnych wadach tej drogi poniżej…

joomplu:7881

 

Wyjazdy z bocznych uliczek i z posesji są wykonane w taki sposób, że trzeba jechać stosunkowo wolno, aby się nie przewrócić. Standardem są bardzo mocne „przełamania” powierzchni drogi przy podjazdach do posesji więc trzeba bardzo uważać, by nie wybić sobie zębów o kierownicę. 

Z całą pewnością jest to droga, po której nie da się jechać szybko. A trzeba pamiętać, że wielu kolarzy jeździ z prędkościami znacznie przekraczającymi 30 km/h.

Po pewnym czasie pojawia się asfalt. Hura! Ktoś pomyślał.

joomplu:7882

Ale nie cieszmy się za bardzo. Może jest trochę lepiej, ale dobrze nie jest na pewno.

Z kolejności prezentowanych zdjęć może to nie wynika (starałem się zaprezentować analizowany odcinek drogi zgodnie z przebiegiem trasy), ale ja moje zwiedzanie Niemcza i fotografowanie zacząłem od wyjazdu z ulicy Kusocińskiego. Ponieważ jest to droga lokalna, bez wydzielonej ścieżki rowerowej, poruszałem się – zgodnie z przepisami – po jezdni. Gdy dojechałem do ulicy Bydgoskiej, chciałem wjechać na ścieżkę rowerową i …

joomplu:7883

…niestety, krawężnik. Ok, tu nie jedziemy ale ponownie prowadzimy rower.

Przeszkód dla rowerzystów na drodze rowerowej jest znacznie więcej.

joomplu:7884

Np. jakieś bezsensowne zwężenie, pojawiające się na drodze z całkowicie niezrozumiałego powodu. 

joomplu:7885

Zresztą nie jedyne…

Mogę się założyć, że kępy drzew czy krzaków, których gałęzie nawet nie dotykają barierek ochronnych, nie były przeszkodą kilka lat temu, aby zrobić to porządnie.

joomplu:7886

Przystanek autobusowy zlokalizowany dokładnie na drodze rowerowej. To powoduje, że niejednokrotnie trzeba zejść z roweru, bo przejechać się nie da. 

Więc znowu pojawiają  się pytania – czy ścieżka rowerowa służy do jazdy rowerem, czy do prowadzenia roweru? Czy takich spraw naprawdę nie regulują żadne przepisy?

Przy okazji – zachęcam do zwrócenia uwagi na rowerzystów i kolarzy pojawiających się na zdjęciach. Podczas mojej wycieczki po ścieżce rowerowej wzdłuż ulicy Bydgoskiej w Niemczu widziałem ich naprawdę sporo. Większość poruszała się po jezdni.

No i moje „ulubione” miejsce na tej drodze.

joomplu:7887

Zgodnie z oznakowaniem pionowym, wszystkie pojazdy poruszające się ulicą Bydgoską mają pierwszeństwo. Dotyczy to również rowerzystów – tak, oni też mają pierwszeństwo. 

Tymczasem na asfalcie pojawia się wymalowany trójkąt, będący w całkowitej sprzeczności z oznakowaniem pionowym, który zdaje się sugerować, że rowerzyści tego pierwszeństwa jednak nie mają. Hmmm, to dość dziwna sprawa, ale pierwszy raz stykam się z sytuacją, w której jakaś ulica w ściśle określonym miejscu może mieć równocześnie pierwszeństwo i być podporządkowana. 

Tak, tak, pamiętam oczywiście wypowiedź pana wicestarosty (czytaj więcej: Wicestarosta Łuczak o skrzyżowaniu Kolonijnej i Bydgoskiej: "Wszystkie zasady bezpieczeństwa są zachowane"), który błyskotliwie skonstatował, że skoro jest na asfalcie wymalowany trójkąt, to wszystko jest w porządku i jest bezpiecznie. Jednak jakoś trudno uwierzyć mi w zapewnienia gościa, który, sądząc po jego wypowiedzi, po prostu się na tym nie zna. 

W mojej opinii to rowerzyści jadący ścieżką rowerową wzdłuż ulicy Bydgoskiej mają pierwszeństwo, ale ze względu na kiepską widoczność przy wyjeździe z ulicy Kolonijnej, należy zachować daleko idącą ostrożność. I to przez obie strony.

 

Ok, czas na dalszą część trasy…

joomplu:7888

W wielu miejscach droga rowerowa jest tak zabrudzona, że jej faktyczna szerokość zmniejsza się znacząco. W niektórych miejscach nie ma nawet 1 m szerokości, co przy sporym ruchu pojazdów zmotoryzowanych wzdłuż ulicy Bydgoskiej, poruszających się nierzadko z bardzo dużymi prędkościami, znacznie przekraczającymi dozwolone limity, stwarza bardzo duże zagrożenie dla rowerzystów –  szczególnie gdy np. mijają się dwaj rowerzyści.

joomplu:7889

I kolejne zwężenia ograniczające możliwości swobodnego przejazdu.

Czemu to służy? Tego chyba nie wie nikt.

joomplu:7891

 

W wielu miejscach gałęzie wiszą tak nisko, że trzeba się solidnie skulić nad kierownicą, aby nie zerwały z głowy kasku (to oczywiście dotyczy tych, którzy jeżdżą w kaskach ☺).

joomplu:7890

Przed Żołędowem droga rowerowa się kończy. Po zjeździe z asfaltu pozostaje jeszcze kawałek drogi szutrowej przez las (z całą pewnością nie dla rowerów szosowych).

No i to byłoby chyba na tyle ☹

 

Jeszcze krótkie podsumowanie

Obserwując jakość wykonania tej tzw. drogi rowerowej, mam podejrzenie, że została ona wykonana tylko i wyłącznie z powodu wymogów UE dotyczących budowania/przebudowy/remontów dróg. Inwestycja nie miała szansy na jakąś głębszą refleksję ze strony urzędników gminnych czy powiatowych, bo ich to w ogóle nie interesowało. Chodziło jedynie o pozyskanie środków finansowych a sama droga mogła być zaprojektowana i wykonana byle jak.

I tak właśnie została zrobiona. 

Zakładam, że o bezpiecznych rodzinnych wypadach rowerami do Borówna, Pieczysk itp. na razie przez dłuższy czas możemy jedynie pomarzyć.

autor: Jacek Sieński

Reklama

Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez eosielsko.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

z siedzibą w ,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"