
1 marca wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące wydawania dowodów osobistych. Sprawdziliśmy, co to oznacza w praktyce i jak w Osielsku załatwić związane z tym formalności.
Nowe dowody będą pozbawione szeregu danych: adresu zameldowania, wzoru podpisu, wzrostu, czy koloru oczu. Największe kontrowersje wzbudza usunięcie adresu zameldowania bo, chociaż Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapewnia, że zmiana ta nie będzie stwarzała dodatkowych problemów, to w praktyce może być zupełnie inaczej. W szczególności w pierwszych miesiącach po zmianie. Stare dowody nie przestaną być ważne z dnia na dzień. Ich termin ważności upływa zgodnie z datą zapisaną na dokumencie.
Chociaż adres zameldowania znika z dowodów, nie zostanie on jeszcze w pełni zastąpiony przez adres zamieszkania, tak jak pierwotnie planowano. Według aktualnych planów MSW obowiązek meldunkowy ma być zniesiony 1 stycznia 2016 roku. Większość instytucji zapewnia, że wystarczą nasze oświadczenia o adresie zameldowania, może to stwarzać jednak dodatkowe komplikacje. Np. na poczcie przesyłkę może odebrać adresat lub osoba zameldowana pod tym samym adresem. Po usunięciu adresu z dowodu na poczcie, aby ktoś inny mógł odebrać przesyłkę zaadresowaną na nasze nazwisko będzie trzeba wcześniej udać się do placówki i złożyć specjalne oświadczenie. Nowy dowód będzie miał także zalety, brak adresu oznacza brak konieczności wymiany przy zmianie meldunku. Na nowym dowodzie będzie także napisane obywatelstwo, co ma ułatwić podróżowanie po Unii Europejskiej.
Jeśli niedługo kończy Ci się termin ważności dowodu osobistego, to jeszcze do piątku do godziny 14.00 można złożyć wniosek o wydanie starego dowodu osobistego. Wniosek składa się w Urzędzie Gminy w Osielsku, ul. Szosa Gdańska 55A wejście B pokój nr 2, (tel. +48 (052) 324-18-83) w godzinach obsługi, czyli poniedziałek, czwartek 7:30-15:30, wtorek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00. W środy poza sprawami nagłymi mieszkańcy nie są obsługiwani. Więcej szczegółów tutaj.
A okaże się, że jednak potrzebujesz zaświadczenie z urzędu gminy o adresie zameldowania, to trzeba przygotować 17 zł i udać się do urzędu gminy, pokój nr 6 (parter) (tel. +48 (052) 324-18-80), godziny pracy jak w przypadku dowodów osobistych. Więcej szczegółów na stronie urzędu gminy. Zaświadczenie urząd wydaje niezwłocznie, nie dłużej niż w przeciągu siedmiu dni. Takie zaświadczenie jest ważne 2 miesiące.
Poza nowymi dowodami osobistymi, zostaną wprowadzone także inne zmiany. Zmieniają się przepisy dotyczące zawierania ślubów, będzie można nadawać imiona obcego pochodzenia oraz będzie można uzyskiwać dokumenty, które do tej pory wydawał tylko nasz urząd gminy, także w innych urzędach. Więcej szczegółów na poniższym wideo MSW.