
Radni przegłosowali, co będzie decydowało o kolejności budowy dróg w Gminie Osielsko. Czy to rozwiąże problemy mieszkańców czekających do kilku lat na swoje ulice?
O przejrzystość dotyczącą budowy dróg od siedmiu lat walczył radny Andrzej Różański, od początku obecnej kadencji dołączyli do niego nowi opozycyjni radni. Portal eOsielsko.pl także mocno opowiadał się za tym rozwiązaniem (więcej znajdziesz tutaj).
Radni wybrali pięć, kryteriów które zdecydują o kolejności budowy dróg. Będą to: ocena urzędników, długość drogi, liczba wnioskujących zabudowanych i zamieszkałych posesji, czas oczekiwania od projektu oraz stan uzbrojenia drogi. Za poszczególne kryteria będzie można otrzymać punkty, które przełożą się na końcową ocenę zasadności budowy drogi. Szczegółowy opis kryteriów zamieszczamy na końcu tekstu.
Czy ten algorytm jednoznacznie rozwiązuje temat kolejności budowy dróg? O ile samą ideę przygotowania jasnych zasad kolejności budowy dróg należy pochwalić, o tyle wybrane kryteria i ich ranga są mocno dyskusyjne. Trudno mierzalnym parametrem jest np. ocena urzędu. Dodatkowo, przegłosowana propozycja nie wyjaśnia w jaki sposób będą wybierane drogi do zaprojektowania. Nawet jeśli ktoś czeka na drogę kilkanaście lat, ale „nie załatwił” sobie jeszcze projektu, to będzie dalej czekał.
Gminni urzędnicy zarządzają naszymi pieniędzmi z podatków i powinniśmy oczekiwać od nich profesjonalizmu. Niestety o przygotowanym projekcie nie da się tego powiedzieć. Nie wiadomo, czy dokument jest po prostu niedopracowany, czy ma służyć uwiarygodnieniu niejasnych działań urzędników. Zakładając pierwszą wersję, dokument wymaga szybkiej poprawy.
Algorytm dotyczy dróg dojazdowych, lokalnych i wewnętrznych
ocena inwestycji = A x B x C x D x E
A - ocena UG która wymaga uzasadnienie wg kryteriów, drogi zgodne z opracowaną prognozą rozwoju dróg łączących sołectwa gminy z drogami krajowymi, wojewódzkimi, powiatowymi możliwości podłączenia budowanej drogi do dróg już istniejących, ilość podmiotów gospodarczych przy projektowanym odcinku drogi, drogi prowadzące do tzw. przestrzeni wspólnych typu stadiony, place zabaw, świetlice
0,8 1,0 1,2 1,4B - długość drogi do budowy
do 200m - 1,4 201-400m - 1,2 401-600m - 1,0 601-800m - 0,8 ponad 801m - 0,6C - liczba wnioskujących posesji zabudowanych i zamieszkałych
60% do 8 - 0,7 70% 9-16 - 0,85 80% 17-24 - 1,0 90% 25-32 - 1,25 100% ponad 32 - 1,7D - czas oczekiwania od projektu (zezwolenia budowlanego)
1 rok - 0,5 2 lata - 0,7 3 lata - 0,9rozpoczęcie inwestycji uzyskania zezwolenia budowlanego – nie dotyczy inwestycji z spec ustawy
4 lata -.1,0 5 lat - 1,2 6 lat - 1,4kolejne przedłużenie zezwolenia
7 lat -1,6 8 lat - 1,8wg stanu prawnego na 29-06-2015 (zmiana prawa budowlanego)
E - stan uzbrojenia drogi
0 - brak uzbrojenia 1 - energia elektryczna i wodociąg 2 - pełne uzbrojenie